Conversion Page Conversion Page Conversion Page Conversion Page Conversion Page

Fraude Waarschuwing – Fraude Oproepen en SMS

Lyca Mobile neemt een fraudemelding zeer serieus. Als jij het slachtoffer bent geworden van fraude, staan wij jou bij. Er zijn stappen die je moet volgen en het melden van fraude is daarvan de sleutel, de verdere impact willen wij zo minimaliseren. Het is belangrijk om te begrijpen dat we misschien nooit zullen begrijpen of ontdekken hoe het heeft ontstaan en wat de oorzaak is geweest, noch kunnen we aannames doen.

Er zijn voorbeelden bekend die zijn begonnen met phishing, smishing en het gebruik van social technologie tactieken om informatie te verkrijgen. Dit is niet alleen om jou te misleiden, maar om het te laten lijken alsof het geen daders zijn, d.w.z. Lyca Mobile.

Dit is Fraude
Mogelijk heb jij ongewenst contact ontvangen via een verdacht telefoontje, sms, WhatsApp of zelfs via Viber. Dit zijn geen ongebruikelijke kanalen. Als je niet zeker weet wie contact met je opneemt, beëindig de communicatie dan onmiddellijk en neem contact met ons op via de gepaste kanalen zoals vermeld op onze website.

Fraude – Oproepen & SMS
• Privé nummer of internationale landcode
• Verzoek om geld
• Slechte grammatica
• Gebruik van informatie die is verkregen via social technologie, om het vertrouwen te winnen

Ga niet in gesprek met deze personen en voer geen verzoeken uit. Beëindig alle communicatie en neem onmiddellijk contact met ons op.

Bekende Fraudes
Er zijn bekende oplichtingen in omloop en we vragen jou daarom altijd waakzaam te zijn voor dergelijke contacten en verzoeken.
• Phishing
• Lyca Mobile Imitatie fraude
• Valse Lyca Lotterij prijswinnaar
• Valse COVID-19 Vaccin SMS

Als je vermoedt dat er iets niet klopt, meld dit direct via onderstaande communicatiemethodes. We zullen je nooit om geld vragen. We zijn op de hoogte gebracht van scenario's waarin de fraudeurs vragen geld over te maken om vervolgens een groot prijsbedrag te kunnen ontvangen. Dit is een veel voorkomende en bekende methode en moet met argwaan worden behandeld. Elk verzoek om geld te verzenden via Google Play vouchers, MoneyGram, Cadeaukaarten, PayPal vouchers en Western Union overboekingen zijn bekende fraudetactieken.

Dit zijn bekende methodes die fraudeurs gebruiken voor financieel gewin en moeten met argwaan worden behandeld. Stuur nooit geld via deze accounts. Deze betaalmethodes worden als risicovol aangemerkt, aangezien ze bijna niet kunnen worden opgespoord en binnen enkele minuten na de overdracht worden ingewisseld. Als u via deze methoden geld heeft overgemaakt, meld dit dan direct via onderstaande links.

We zullen nooit om uw persoonlijke, door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs met foto vragen, noch zullen wij communiceren via WhatsApp of Viber. We hebben in sommige gevallen fraudeurs horen vragen om via deze weg een prijs te claimen en persoonlijke informatie te delen. Dit is fraude.

Er zijn voorbeelden van fraudeurs die om een ‘vooruitbetaling’ vragen om geld vrij te maken met betrekking tot een uitbetaling van een loterij. Ook dit is fraude. Als je wordt gecontacteerd via WhatsApp, Viber of telefoonish om een prijs te claimen, stuur dan geen geld omdat dit deel uitmaakt van de fraude oplichting. De onderstaande betaalmethodes worden gebruikt door fraudeurs en geclassificeerd als risicovol: MoneyGram-, Western Union- en Google Play vouchers.

Er zijn voorbeelden gemeld van fraudeurs die zich voordoen als de CEO van een bedrijf en soortgelijke functie titels met het verzoek om geld over te maken via Google Pay vouchers en soortgelijke op voucher gebaseerde betaalmethodes.
Fraudeurs hebben zich gericht op specifieke personen binnen een bedrijf en ‘treden op’ als CEO, waarna gevraagd wordt om geld te verzenden via WhatsApp of Viber. Stuur nooit geld via deze kanalen en beëindig alle communicatie. Rapporteer dit soort type fraudes aan de IT-beveiliging binnen jouw organisatie.Daarnaast het verzoek dit ook via onderstaande links te rapporteren.

De bedragen zijn meestal groot en de vouchers worden gebruikt met verdachte e-mailadressen als eerste contactmethode. Het telefoonnummer kenmerkt zich met een buitenlands nummer en Lyca Mobile logo afbeelding.

Hoe meld ik een fraudeonderzoek aan Lyca Mobile?
• Neem contact met ons op via onderstaand formulier
• Stuur ons alle details, inclusief print screens en bijlages, naar ons Fraude Alert team per e-mailadres:Fraud_Alert@lycamobile.com
• Dien een proces-verbaal in bij de Politie en Fraude helpdesk.
• Leg een officiële verklaring af en doe aangifte bij de lokale politieafdeling.
• Financieel zal er een proces-verbaal moeten worden opgemaakt. Dit kan de bank/ geldverstrekker of geld verzenddienst zijn. Vind de contactgegevens van Google Play vouchers, MoneyGram en Western Union hieronder:

https://support.google.com/googleplay/answer/9057338
https://www.moneygram.com/mgo/nl/nl/help/contact
https://www.westernunion.com/nl/nl/fraud-awareness.html

De tactieken van fraudeurs verbeteren continu. Blijf je altijd afvragen waarom er contact met je wordt opgenomen en vraag onmiddellijk om opheldering. We zullen nooit rechtstreeks contact met je opnemen om persoonlijke informatie te vragen, noch om financiële vergoeding.

De Fraude helpdesk, en Politie Fraude en Oplichting websites zijn de officiële manieren om fraude te melden. Vind hier meer voorbeelden/tips om fraude op te sporen en online veilig te blijven:

Fraude Helpdesk:
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

Politie Helpdesk Fraude:
https://www.politie.nl/themas/helpdeskfraude.html

Hoe kan Lyca Mobile mij helpen als ik het slachtoffer ben geworden van fraude?
• Verzamel zoveel mogelijk informatie en e-mail dit naar Fraud_Alert@lycamobile.com Fraud_Alert@lycamobile.com
• Voeg print screens toe als bijlage.
• Meld de fraude via bovengenoemde websitelinks.
• Gebruik het onderstaande formulier.
• Neem contact op met onze klantenservice.

Als je contact met ons opneemt over fraude activiteiten of als je denkt slachtoffer te zijn geworden van fraude, geef ons dan zo veel mogelijk informatie en eventuele print screens die kunnen helpen. Meld de kwestie bij de Fraude Helpdesk alsmede bij de plaatselijke politie om een officieel referentie rapport te verkrijgen. Onze toewijding aan jou betreffende jouw verzoek is ondersteuning en hulp te bieden om eventuele verdere gevolgen te minimaliseren.

Klantenservice
Aarzel niet om contact met ons op te nemen bij vragen. Onze klantenservice is bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 9.30 tot 18.30uur. Zondags zijn wij gesloten.
• Bel gratis naar 1200 met je Lyca Mobile nummer.
• Bel met elk ander nummer naar 020-754 3030. Gebruikelijke bel kosten kunnen van toepassing zijn.
• Vul onderstaand formulier in of stuur een email naar Fraud_Alert@lycamobile.com


Rapporteer Fraude

+31

Geef alstublieft zo veel mogelijk informatie